Archiefbeheerder (Grondwettelijk Hof - Brussel)
Vacature online sinds 06/03/2025
Organisatie van een selectieprocedure voor de aanwerving op contractuele basis voor onbepaalde duur van een archiefbeheerder (niveau B) (m/v/x)
- Het Grondwettelijk Hof zal een selectieprocedure organiseren voor de aanwerving voor onbepaalde duur van een voltijds archiefbeheerder (m/v/x) (niveau B). Die procedure geeft tegelijk aanleiding tot de vaststelling van een wervingsreserve die drie jaar geldig zal zijn.
- De functie beoogt het archiefbeleid van het Grondwettelijk Hof te ondersteunen en te helpen
De belangrijkste resultaatgebieden van de functie zijn de volgende :
- Als « beheerder van de archieven van het Hof », de stukken van de rechtspleging en van de werking van het Grondwettelijk Hof centraliseren, ordenen, beschrijven en beheren, in overleg met de griffiers voor wat de rechtsplegingsstukken betreft, teneinde de duurzame bewaring van een goed geordend en intern toegankelijk archief binnen het Grondwettelijk Hof te waarborgen.
- Als « adviseur in archiefzaken », alle noodzakelijke kennis inzake archief- en informatiebeheer verwerven en de griffiers op dat vlak adviseren teneinde het Grondwettelijk Hof in staat te stellen een optimaal en eigentijds archief- en informatiebeleid te voeren.
- Als « contactpersoon », instaan voor interne en externe communicatie over het archiefbeleid en
-beheer en voor het uitbouwen van en bijdragen aan nuttige netwerken inzake archiefbeleid en – beheer teneinde het Grondwettelijk Hof tegenover overheden en archiefpartners te vertegenwoordigen en op de kaart te zetten als een betrouwbare partner in archiefbeheer en -beleid, in overleg met de griffiers.
- Als « administratief medewerker van het archiefbeheer », administratieve bijstand verlenen teneinde de voorzitters en de griffiers te ondersteunen in hun verantwoordelijkheid met betrekking tot het archief van het Grondwettelijk Hof.
De gedetailleerde functiebeschrijving is te raadplegen op de website van het Hof (https://www.const-court.be/nl/court/job-offers).
- De geselecteerde persoon wordt aangeworven op basis van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur. Hij of zij zal de weddeschaal van adjunct-deskundige (niveau B, salarisschaal 2+.1) genieten.
De financiële anciënniteit die kan worden toegekend, komt overeen met twee derde van het aantal maanden tussen de dag van de eenentwintigste verjaardag en de dag van indiensttreding, met een maximum van acht jaar. Aan de huidige index bedraagt het bruto jaarinkomen zonder anciënniteit momenteel 46.690,60 euro in deze weddeschaal (2+.1). Het bedraagt 52.633,04 euro met een financiële anciënniteit van acht jaar. Na zes jaar en 6 maanden anciënniteit kan de adjunct-deskundige aanspraak maken op de weddeschaal van een hogere graad (2+.2).
Het Hof biedt verschillende voordelen, zoals : een uitgebreid aanbod van opleidingen (te volgen tijdens de werkuren); voordelige hospitalisatieverzekering; gratis abonnement voor woon-werkverkeer en/of mogelijkheid tot een fietsvergoeding; flexibele werkuren in een 38-urige werkweek; mogelijkheid tot telewerken tot drie dagen per week; mogelijkheid om een taalpremie te ontvangen; maaltijdcheques; minimaal 26 dagen jaarlijkse vakantie, evenals dienstvrijstelling tussen 27 december en 31 december.
Voor alle details met betrekking tot deze functie kunt u contact opnemen met de griffier van het Hof (tel. : 02/500.12.11 – griffie@const-court.be).
IV. Toelatingsvereisten
De kandidaten moeten :
1° Belg zijn of onderdaan van een andere Staat die deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Bondsstaat;
2° gedrag vertonen dat beantwoordt aan de vereisten van de beoogde functie; 3° de burgerlijke en politieke rechten genieten;
4° niet persoonlijk in een situatie van belangenconflict verkeren;
5° in het bezit zijn van een gehomologeerd diploma van hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan, dat toegang verleent tot de ambten van niveau B in de hiërarchie van het federale overheidspersoneel. Een specifieke (aanvullende) opleiding inzake archiefwezen is een voordeel maar geen noodzaak.
- Kandidaten die voldoen aan de bovenstaande geschiktheidseisen worden beoordeeld op de volgende kwaliteiten en vaardigheden :
- uitstekende kennis van de regelgeving omtrent en praktijken en technieken van archivering;
- uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden in de taal van het diploma;
- een goede kennis van het Frans, ten minste niveau B1/B2 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen, is vereist gezien de tweetalige werkomgeving; deze kennis moet worden aangetoond in de kandidaatstelling, bijvoorbeeld door het overleggen van een taalcertificaat van Werkenvoor.be;
- vermogen om medewerkers en het management op een transparante manier te ondersteunen, een gepersonaliseerde dienstverlening te bieden en constructieve contacten te onderhouden;
- goede beheersing van computerapplicaties (voornamelijk Office-suite);
- zin voor initiatief, anticiperend en proactief;
- het bevorderen van de teamgeest door het delen van meningen en ideeën, en bijdragen aan oplossingen;
- handelen met integriteit, in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, met respect voor de vertrouwelijkheid.
- Op basis van de ontvangen kandidaatstellingen wordt een voorselectie gemaakt. Kandidaten die voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden en het beste profiel hebben, worden uitgenodigd voor de volgende fase van de selectieprocedure.
Die omvat een schriftelijke selectieproef, gevolgd door een mondelinge selectieproef.
De geselecteerde kandidaten worden persoonlijk op de hoogte gebracht van de datum van de schriftelijke proef. Het programma en de praktische informatie voor deze selectieproef worden hen tijdig toegestuurd.
Alleen kandidaten met een score van minstens 12/20 worden toegelaten tot de mondelinge selectieproef. Die bestaat uit een ondervraging die gebaseerd is op de schriftelijke proef en de in punt V vastgestelde kennisvereisten (vereiste minimumscore voor de mondelinge proef = 12/20).
De selectieproeven worden georganiseerd door een examencommissie die bestaat uit leden van het Grondwettelijk Hof en een externe deskundige.
- De brieven met kandidaatstelling moeten uiterlijk op 15 april 2025 schriftelijk worden ingediend, hetzij bij aangetekende brief, gericht aan de griffier van het Grondwettelijk Hof, Koningsplein 7, 1000 Brussel, hetzij per mail op het elektronisch adres griffie@const-court.be.
De kandidaten dienen hun kandidatuur vergezeld te doen gaan van een afzonderlijke nota waarin zij hun motivatie voor de functie en hun beroepservaring nauwkeurig en beredeneerd uiteenzetten. Ook moet een kopie van het vereiste diploma worden overgelegd, samen met een curriculum vitae en het bewijs van de taalvaardigheden zoals omschreven in punt V.
Een afschrift van de voor het functieprofiel vereiste studiegetuigschriften, diploma’s of attesten moet worden toegezonden. Uit deze documenten moet ook blijken dat de kandidaat kan worden ingeschreven op één van de taalrollen waarop deze oproep tot kandidaten betrekking heeft (zie voor meer informatie: https://werkenvoor.be/nl/solliciteren/hoe-solliciteren/buitenlandse-en- anderstalige-diplomas).